Author seeks refund after article was retracted for plagiarism – Retraction Watch

by James Kroll

The author of a 2021 article in an IT journal lost the article because he allegedly stole the text of a student’s thesis in Pakistan – a charge he denies.

According to the editors of Computational Intelligence and Neurosciencea Hindawi title, Marwan Ali Albahar, College of Computer Science, Umm Al Qura University, Saudi Arabia, plagiarized from the student for his paper “Contrast and Synthetic Multi-Exposure Blending for Image Enhancement”.

As the withdrawal notice states:

The newspaper was contacted by Mr. Ahmed Zubair in October 2021, who raised concerns about the ownership of the data presented in the article. The journal has received a copy of a thesis written by Mr. Zubair [2] as well as timestamped versions of the article on GitHub [3] and on the back. The thesis and the versions of the article prior to the publication of the article contain considerably overlapping figures, methods and results and can all be verified as having been created before the article was submitted to the journal and any documentation that the listed author was able to provide.

The listed author was asked to explain how this could have happened; however, the documents received were not in accordance with the established schedule and their response did not satisfy the editorial board. The article is therefore withdrawn with the agreement of the editorial staff because of these concerns.

The listed author disagrees with the retraction and notice.

Albahar told us:

Regarding this retraction, we have provided all the evidence and we adhere to the best research practices. Source on the back + Turnitin report + source code of the proposed solution + dataset was not enough for them.

They relied mostly on the GitHub pdf (which doesn’t contain any author names).

We asked the log to ask the requestor to provide any kind of proof other than this GitHub repository and they did not.

(Albarah added that by “we” he meant “I.”)

He added that he had asked for a refund of the $2,300 he had spent to publish the newspaper “due to an injustice, and I will never publish anything with them” in the future.

Zubair did not respond to a request for comment.

Like the retraction watch? You can do a tax-deductible contribution to support our workFollow us on Twitterlike us on Facebookadd us to your RSS readeror subscribe to our daily summary. If you find a retraction that is not in our databaseyou can let us know here. For feedback or feedback, email us at [email protected].


Comments are closed.